Rabu, Juni 28, 2006

Semut, dia dan buta

Dia sengal urat. Rasanya macam tersimpul-simpul uratnya. Dia merasakan sesuatu harus dilakukan.

Turun rumah. Meronda di kawasan persekitaran. Ternampak sebuah rumah tukang urut. Selama ini kawasan itu tiada tempat urut. Dia lalu mencuba tempat baru itu.

Masuk ke rumah urut itu. Dua penyambut tetamu muncul dan mempelawa duduk. Cantik. Bukan orangnya, tapi susun atur dalaman rumah itu. Orangnya? Lelaki yang agak berumur dan bukan wanita yang munggil.

Duduk di atas sofa yang begitu selesa sebelum disuruh masuk ke dalam sebuah bilik. Bilik yang sungguh nyaman. Sementara menunggu orang yang mengurut, disaji dengan secawan teh cengkih untuk tujuan kesihatan.

Pintu dibuka. Teraba-raba. Situkang urut. Yang cacat anggota penglihatannya. Merintih. Dia merintih kesebakkan serta kekaguman.

Si tukang urut yang buta itu mengurut keseluruhan badannya. Tanpa perlu melihat, tetapi hanya merasa.

Itulah yang terus berlegar-legar dikotak pemikirannya tentang bagaimana si tukang urut itu tahu bahagian mana yang perlu diberikan penuh perhatian dahulu sedangkan dia tak bercerita tentang bahagian mana yang dia sengal.

Sungguh hebat kuasa Yang Maha Esa. Sungguh pun dijadikan seseorang itu dengan serba kekurangan, tetap di selitkan sedikit kelebihan.

26 Comments:

At 9:58 PM, Blogger Sayuti said...

betul.

 
At 11:11 PM, Blogger Orochi said...

kagum.. kagum.. ko ke yang pegi berurut tu?

 
At 10:48 AM, Blogger semut said...

Sayut,
aku cukup terpegun dengar cerita tuh.nanti aku nak pergi try sendiri.

orochi,
tak,dia jer yang pegi.aku tak.

 
At 12:15 PM, Blogger cuaca said...

orang yg buta penglihatan tidak semestinya hati nya turut buta.

Tetapi orang yg sihat penglihatan adakalanya buta pula hatinya.

 
At 3:44 PM, Blogger Pegawai Khalwat said...

Buta mata, tak nampak jalan di dunia, kerana tidak nampak cahaya.

Tidak tahu, ke mana hendak di tuju, ke hilir atau ke hulu.

Selamatlah di dunia fana ini, bila mana mata tidak buta.

Melalui perjalanan ini, kerana jalan itu sudah biasa.

 
At 4:51 PM, Blogger ontahsapo said...

macam mana rasa selepas urut tu... ok ker...

 
At 10:53 PM, Blogger semut said...

cuaca,
ya.betul tuh.

pk,
lama tak dengar nasyid tuh.terima kasih sebab ingatkan aku pasal lirik tuh.

sapo,
dia kata abeh keluar semua angin.hehe.

 
At 10:53 PM, Blogger semut said...

cuaca,
ya.betul tuh.

pk,
lama tak dengar nasyid tuh.terima kasih sebab ingatkan aku pasal lirik tuh.

sapo,
dia kata abeh keluar semua angin.hehe.

 
At 1:42 AM, Blogger kunci hilang said...

susu?
cap junjung ke?

 
At 9:09 AM, Anonymous ron97 said...

apa yang dilihat itu tidak sehebat apa yang dirasai

 
At 2:06 PM, Blogger akimanikki said...

ramai yang celik, tapi tak dapat melihat

 
At 2:28 AM, Blogger petiais said...

kau nak dpt lihat semula?

org buta:em tak perlu sbb aku senang begini..kekurang pun tidak mengapa..sekurang-kurangnya aku dpt kurangkan dosa diri ini(sambil tersenyum)

 
At 3:22 PM, Blogger blackpurple said...

Itulah kelebihan mereka2..
Yang celik pun tak seseni itu sentuhan dan permainan jejari mereka....

 
At 7:57 AM, Anonymous gitartong said...

tapi kadang2 yang buta itu, kita.

 
At 2:07 PM, Blogger Ayu said...

Allah kan Maha Adil

 
At 2:07 PM, Blogger Ayu said...

Allah kan Maha Adil

 
At 10:52 PM, Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Subhanallah.... bagusnya certot (cerita+kontot) ini!

 
At 2:10 PM, Blogger Aku Bukan Bidadari said...

bila nk update? semut ni hari2 pi ngurut ke nih? hmmmm

 
At 10:53 PM, Blogger Azhar Ahmad said...

Huhuhuhu best! Berjalan keliling geju dan salam perkenalan!

 
At 6:30 PM, Anonymous wickedwitch said...

uit, lama btul tak updet neh. mane pegi?

 
At 4:42 AM, Blogger akimanikki said...

sesemut pergi bertapa, belajar ngurut

 
At 9:29 AM, Anonymous gitartong said...

fuh! fuh! bersawang!

 
At 11:42 AM, Blogger semut said...

HAHAHAHA.

 
At 8:11 AM, Anonymous Anonim said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! Hair styles for hair loss Arcoxia bextra celebrex naproxen vioxx Ohio boys basketball camps

 
At 8:37 AM, Anonymous Anonim said...

Cool blog, interesting information... Keep it UP Real money slots blackberry http://www.indiana-farmers-insurance.info/area_rugs_for_cabins.html New life fitness world blackberry 6210 device blackberry and pda sync http://www.blowjob-mom.info/hardcore.html Pee dive video http://www.blackberry-8.info/originblackberry.html clomid legthening cycles Used buick rainier Barbie game boy advance Men take large dildos

 
At 9:06 AM, Anonymous Anonim said...

That's a great story. Waiting for more. http://www.ferrari-race.info/Ferrari-future.html ferrari 456m gta driver air bags Floor mats for slk 230 co2 emissions fiat punto check credit score bureau Efficacy of fluoxetine for trichotillomania Braun chevrolet travel trailer awning craftmaster water heaters Free oral sex video pic vicodin+tablet free orlando share ticket time Walton life fitness center Side effects of zyrtec in children Custom body kits for 04 tahoe ferrari rosso chiaro

 

Posting Komentar

<< Home