Senin, Mei 15, 2006

Semut, dia dan sehari-harian

Kriinggg!!! Seawal 3 pagi bunyi itu bergema memecahkan suasana sepi malam. Di kala para penghuni alam yang berhibernasi di waktu malam masih lagi asyik, dia bangun. Dilihatnya suami tercinta masih lagi dibuai mimpi. Dijenguk pula anak-anak yang tidur tak jauh darinya. Juga, masih yang sama. Dia tersenyum sendirian. Bangkit. Ke bilik air. Membasuh muka ala-ala kadar. Membasuh badan juga ala-ala kadar. Terus ke dapur.

Cili kering yang direndam dengan air panas lewat malam tadi sudah kembang dengan secukupnya. Ditapis-tapis cili kering itu. Klentung! Klentang! Klentung! Klentang!. Kali ini lagi bingit telinga mendengarnya. Di saat orang lain menggunakan pengisar, dia masih menggunakan kaedah lama. Namun, bunyi itu sama sekali tidak akan mengganggu segala isi rumah yang betul-betul 'mati'.

Campuran bawang besar, belacan, bawang putih, cili kering telah lumat di'tumbuk'. Masa untuk menyiang ikan bilis. Seekor ikan bilis dibahagikan kepada dua. Perutnya dibuang. Kepalanya juga. Untuk menjaga kebersihan juga selera pelanggan. Katanya. Setengah jam berlalu. Satu jam. Satu jam setengah. Baru selesai menyiang ikan bilis yang halus-halus itu.

Masa untuk memasaknya. Segalanya dicapurkan ke dalam kuali yang sudah usang ditelan zaman itu. Sambil menunggu masaknya campuran tadi, dia memulakan kerja yang kedua. Nasi lemak. Dengan periuk yang sederhana besar, dia mula menyediakan bahan untuk kerjanya hari itu. Kedua-dua dapur sedang digunakan. Masa untuk kerja ketiga.

Diambilnya pula adunan tepung yang telah disediakan selepas sembahyang Isya' malam tadi. Turut diambil, campuran intinya. Proses mengisi inti karipap pula dilakukan. Sirip-sirip karipap itu diolah dengan hanya menggunakan tangan. Tiada pembentuk karipap digunakan. Sungguh seni. Di letakkan di dalam talam yang sudah berlubang-lubang.

Nasi lemak dan juga sambalnya sudah siap dimasak. Harum sungguh baunya. Masa untuk memasak telur pula. Telur bukan direbus, tetapi digoreng. Ya, telur dadar. Orang lain tak buat lagi. Katanya. Waktu itu. Siap telur dadar, masa untuk membungkus. Daun pisang dialas surat khabar yang diminta dari rumah Ustaz Nawawi. Dibungkus berbentuk kon. Cantik dan penuh berseni.

Sambil membungkus, sambil menggoreng karipap. Selesai semuanya lewat sedikit selepas azan Subuh. Dikejutkan suami tercinta. Juga anak-anak. Untuk bersembahyang. Tamatlah kerjanya untuk hari itu. Kemudian, nasi lemak juga karipap itu akan dijual di simpang perumahan kilang oleh suami tercinta.

Esok, perkara yang sama akan diulanginya lagi. Juga lusa. Juga hari-hari yang mendatang. Entah sampai bila. Selagi dia termampu. Yang penting, bagi dia, dia perlu ada wang simpanan sendiri bagi membantu pendapatan suaminya yang tidak seberapa itu.

32 Comments:

At 12:07 PM, Blogger semut said...

Entri untuk ibu aku yang tercinta. Mak. selamat hari ibu aku ucapkan. Jasa emak membesarkan aku dengan segala susah-payah, takkan aku lupakan sehingalah ke akhir nyawa aku. Aku sayang mak.

 
At 12:29 PM, Blogger Aku Bukan Bidadari said...

waaa sedapnya karipap n nasi lemak..

 
At 2:49 PM, Blogger kasutVINCCI said...

sedap nyer karipap dan nasi lemak! Gigih sungguh dia mencari rezeki. Apa pun, jalan halal yg dipilih.

 
At 3:32 PM, Blogger Sleepless in Gelugoq said...

Mintak sikit boleh...?
Home made nasi lemak is unbeatable..lagi2 kalau dari tangan mak.

 
At 6:06 PM, Blogger ontahsapo said...

gua nak sebungkus esok, dan seterusnya..boleh deliver ka?

 
At 6:25 PM, Anonymous wicked said...

slamat hari ibu utk mak aku gak. sob sob tetibe rase sedeh T_T

 
At 7:19 PM, Blogger semut said...

abb,
ya.mak masak memang sedap dan diakui satu kampung.dorang semua tak bagi mak berenti buat nasik lemak ngan karipap.iskiskisk.

kak kasut,
memang kena buat yang halal sebab nak bg makan kat anak-anak.

kurang tido,
unbeatable?wah..superb!!!

sapo,
kalo guna DHL,kena dekat 20 henget utk sebungkus nasi lemak. Mak jual 50sen jer sebungkus.

wicked,
jangan sedih.kalo kita sedih,dorang lagi sedih.huhu

 
At 9:48 PM, Blogger kunci hilang said...

Ustaz Nawawi ada jual goreng pisang tak?

ada sinar di hari esok. :)

 
At 12:56 AM, Anonymous gitartong said...

kepada mak semut
anak makcik yang sorang ni, kalau kurang ajar, makcik lempang je. kalau nak duit, makcik minta sahaja. Dia dah kerja, pandailah dia cari duit.

pss.. saya rindu mak juga.

 
At 12:58 AM, Anonymous gitartong said...

lupa aku ucap kat hang! Selamat Hari Guru. esok hang mintak maaf ngan guru besar hang. dosa hang banyak dah ngan dia!

 
At 7:49 AM, Blogger semut said...

kunci~san,
anak Ustaz Nawawi ada buat rumah untuk tanam kulat.dan kulat dia memang sedap.

cikgu gitar,
jgn risau.aku baik jer ngan mak aku.

*psst, guru besar aku kamcing woo.haha.siap boleh hisap rokok sesama.haha

 
At 8:43 AM, Blogger Pegawai Khalwat said...

Awatla hang buat entri sedih ni, kan dah meleleh air mata aku.

Selamat hari ibu.

 
At 10:45 AM, Blogger semut said...

psl cerita kehidupan mak aku memang sedih.

dicemuh oleh adek beradek yang lain sebab kurang pendidikan.sebab kurang kaya berbanding dengan dorang.

diumpat merata-rata oleh atok sebelah bapak aku.

kesimpulannya,cerita pasal mak aku memang sedih.iskiskisk

 
At 11:48 AM, Blogger Orochi said...

kalau jual karipap dgn nasi lemak pun boleh kaya sekarang.

Apa pun, selamat hari ibu, dan hari guru...

 
At 1:17 PM, Blogger Pegawai Khalwat said...

Komen ini tak berkaitan dengan entri;

Semut, hang nak jumpa aku?

1st of all, minggu ni tak boleh sebab aku akan Outstation.

2nd, aku kat Penang. Hang kat mana? Kalau dekat atau sanggup mai jumpa aku, bole aja.

 
At 11:46 PM, Blogger semut said...

orochimaru,
arigatogosaimassu...

 
At 7:51 AM, Blogger Pegawai Khalwat said...

Hang nak mai bila? Siang? Malam? hari minggu? Hari biasa?

Aku la ni tengah ada training teater 'Neraka Petualang' tiap hari Isnin, Rabu, Jumaat di Rumah P.Ramlee.

Kalau nak mai, habaq dulu. KOt-kot la aku ada hal tak mai training, letih saja hang pi.

 
At 5:52 PM, Blogger Pegawai Khalwat said...

jangan mai minggu ni, aku tak dak kat tanjung.

 
At 10:02 PM, Anonymous Naimisa said...

sedih juga. Ingatkan kisah anda sendiri?

 
At 1:02 AM, Blogger semut said...

naim,
kisah ibu hamba.haha

 
At 1:12 PM, Blogger blackpurple said...

Nasi lemak itulah nanti yang bakal melahirkan manusia berguna..harap2nya begitulah...

 
At 3:37 PM, Blogger Ayu said...

sob sob sob.. semut ko buat aku sedey le pulak.. tp aku bernasib baik sbb ari2 aku dpt tatap mak aku and dpt tolong mak aku buat keje umah..cuma keje opisnya sahaja mak aku kene buat sendrik :P

 
At 6:07 PM, Anonymous Anonim said...

KAMU PUN MENGUMPAT DATUK SEBELAH BAPA DAN PAK-PAK SAUDARA KAMU,MEMANG KETURUNAN SUKA BERGADUH, MELARAT MENYERANG ORANG, KELUARGA JAHIL AGAMA CAMTULAH. LEPAS TU MELARAT MENGUMPAT KEJI ORANG DAH PUAS BEPERANG ANAK BERANAK. ITU HASIL PENGAKUAN KAMU YANG KELUARGA KAMU TABIAT IBLIS, SUKA MENGUTUK. KAMU PUN MEWARISI TABIT HANTU TU, DALAM SEDAR KAMU MENGUTUK KELUARGA SENDIRI. SAH! PUKI MAK KAMU MEMANG SIAL!

 
At 7:10 PM, Blogger Bta said...

anonimus,
yang kamu dengki sesangat dengan semut nih kenapa?yang kamu BABI sangat menyerang blog orang kenapa? yang kamu BACUL sangat nak memperkenalkan diri sendiri kenapa? ke kamu ini yang PUKIMAK sebenarnya?
ke kamu nih bekas anak longkang.bila kamu lahir kamu punya mak telah menghantar kamu ke longkang yang maha busuk itu? jadi kamu dengki dengan mak orang lain. ANJING punya anonimus.

 
At 7:15 PM, Blogger semut said...

jowo,
alhamdulillah, memang nasik lemak itu telah melahirkan seorang insan yang berguna.

ayu,
kalu mak aku tuh kerja pejabat pon, bukannya aku dapat tolong.haha.

anoni,
aku tak paham la sape ko nih,dari mana ko datang,apa tujuan ko,ntah??

*psst..semut tak pernah la nak masuk blog orang lain dan meninggalkan segala nota-nota busuk di sana sini.hiks.

bta,
sabar.sabar.kan sabar itu sebahagian dari iman.tak gitu?

amin..

 
At 7:35 PM, Blogger eisz said...

Anonymous,

ko pehal? jgn smpi aku tombok muka ko udah. kalo jantan, buat jantan la dol. makian ko tak serupa umo. bahasa tah hape hape tah. macam bahasa endon. g mampos sama ko lah. puki mak ko pun apa kurangnya. tah tah, mak ko pun pelacur. sah sah nyesal lahirkan kau kan? bangsat tol dapat umat cam ko. wey, kalo dah tak reti nak respect org, g mampos. dah la newbie, aku tahu ko sape, tahulah aku antar dak-dak. ingat Anonymous, dunia nih kecik. ko nak carik aku, meh tuwun meh. semut, lex, aku backup ko. ada sesapa kaco, ko kasi je tawu aku. dpt aku trace ip ko, mmg cukup aku cari ko sampai kemana-mana.

 
At 7:54 PM, Anonymous gitartong said...

itulah nasib selebriti yang glemer seperti semut. ada saja yang jelos. hahaha!

 
At 12:01 PM, Anonymous Anonim said...

gambo babi toyok tengah membaham pe tu?

 
At 12:05 PM, Anonymous Anonim said...

Aku ada bukti semut dulu yang mulakan mengutuk aku, kalau nak naik mahkamah pun aku ada evidence, cubalah bukan kira anak jantan ke betina ke. Semut sendiri sudah mengaku dia dulu yang mengutuk dan mulakan. sekarang gilir aku memulang paku buah keras kata-kata keji semut.

 
At 1:28 PM, Blogger semut said...

eisz,
ntah.aku pun tak kenal saper dia.

cikgu,
bukan.bukan aku.

anoni,
aku tak paham apa maksud ko.ape hal plak aku nak masuk blog orang n menyumpah seranah kat blog orang.
anoni,aku rasa kau salah semut kot.haha.takper.aku maafkan ko.

amin

 
At 12:22 PM, Blogger sinaganaga said...

Huh?

 
At 1:11 PM, Blogger semut said...

ya.ya. blog aku sudah diserang..arghh..virus attack..run for your life.take cover.argh!!!

 

Posting Komentar

<< Home