Sabtu, Mei 16, 2009

Abah tiga

Kerja abah sebelah pagi dah habis. Dia akan pergi ke ladang semula dalam pukul 2 ataupun 3. tu la yang aku kata, kalau abah balik dalam pukul 1 biasanya dia singgah terus amek aku kat sekolah. Kalau dia balik awal tu, jarang lah nak menyinggah. hiks. Tapi aku tak kisah pun. Sebab waktu balik biasanya aku tumpang Haji Ahmad, ayah kepada Zaidi.

Oh. Aku hampir terlupa. Abah ke ladang lepas dia dah berhenti jadi Ustaz di sekolah agama rakyat. Sebab dia ada masalah tak kamcing dengan pegawai Felda yang uruskan hal ehwal sekolah agama rakyat kampung aku. Pegawai tu kata abah selalu kelentong elaun. Dia kata dah bagi, tapi abah kata dia tak bagi lagi. Abah sistematik orangnya. segala hutang piutang, segala gaji yang dia dapat, segala duit sampingan yang dia dapat, abah akan catat dalam buku 555 yang dia akan bawa ke hulu ke hilir.

Jadi, pergaduhan dengan pegawai tu menyebabkan abah berhenti dari jadi ustaz kat sekolah agama rakyat tu. Tugas abah seterusnya, sambung kerja ke ladang untuk sebelah petang. Sebetulnya, tak ramai peneroka akan ke ladang sebelah petang, iyer lah kan, kalau buat habis cepat, nanti takder kerja plak. Abah pergi ke ladang aku tengok hampir setiap hari. macam takder cuti lansung. Kalau cuti sekolah Sabtu Ahad tuh, Kami semua ikut abah gi ladang jugak. Seronok.

Emak buatkan bekal untuk kami. C70 tuh, "berungkui" kami empat orang. kat depan dalam raga, Ijah. Abah bawak motor, aku kat tengah dan Ayie kat belakang. Hiks. biasanya, kalau kami adik beradik ke ladang sama sama, abah akan suruh kami kutip bijik relai tuh. Penuh guni baja, abah bagi upah. Tapi Ayie dah advance masa tu sebab dia dah mula tolong abah angkat kelapa sawit yang sedang besar. Aku plak akang bergaduh dengan semut dan kerengga nak mengutip bijik relai tuh.

Lepas tuh hujung-hujung bulan, abah akan buat dua trip. mula-mula hantar aku dan Ayie. Lepas tuh patah balik amek emak, Ijah dan Daus. Kalau orang lain piknik kat tepi pantai, air terjun, kami piknik dalam ladang. Bersuasanakan hutan sawit, berairkan parit terusan ladang, juga bertemankan nyamuk. Seronok suasana tu. Aku dan Ijah kutip bijik relai, abah kait buah, Ayie angkat buah. Emak sambil-sambil jaga Daus, duduk kat tepi motor. hiks. Waktu Daus dah besar sikit, Emak tolong juga. Susun pelepah sawit.


Sambung lagi ek.....

Rujukan:

"Berungkui" = ramai. bersesak-sesak.

Label: