Selasa, Mei 12, 2009

Abah satu

Aku terjaga bila telefon berbunyi nyaring. Lagu Adam - Robot. Sms tu. Abah mesej suruh bangun sembahyang Subuh.

Hmmm. Abah. Abah. Aku dah besar panjang macam ni pun di ingatkan juga.

Dulu-dulu. Pukul enam abah dah kejut sebelum abah turun ke ladang sawit. Waktu tu abah masih kuat bekerja. Subuh abah pergi ke surau. Balik dari surau terus bersiap untuk ke ladang plak. Abah kejutkan kami adik beradik. Aku, Ayie, Ijah. Apis sekolah di kampung. Daus kecik lagi masa tu. Raihan, Akim, Amar plak masih dalam benih.

Dalam tiga yang kena kejut tu. Aku lah yang paling malas nak bangun. Sudahnya, Abah amek segayung air, di simbah ke muka aku. habis basah tilam. Orabg salah sangka, kami adik beradik kencing malam. Haha.

Hukuman abah senang. Lambat, tinggal. Ayie dah ada basikal. Aku masih belum tahu mengayuh basikal. Ijah anak emas sebab dia sorang je perempuan waktu tu. Tapi Ijah abah kejutkan bukan untuk sekolah sebab dia kecik lagi. Hehehe.

Bersambung kot...

Label: